فروشگاه کاترپیلار
Caterpillar Store
در طراحی این پروژه در وهله نخست هماهنگی با سایر فروشگاه های کاترپیلار در سراسر دنیا و همچنین هماهنگی با ایده مفهومی نام کارترپیلار مد نظر بوده است.
تیم پروژه
شهرام مهدی زاده
اطلاعات کلی
شرح
در طراحی این پروژه در وهله نخست هماهنگی با سایر فروشگاه های کاترپیلار در سراسر دنیا و همچنین هماهنگی با ایده مفهومی نام کارترپیلار مد نظر بوده است. در راستای رسیدن به فضایی با تداعی طراحی صنعتی از پروفیل های فلزی در دیوارسازی ها و همچنین اکسپوز کردن سقف ها به وسیلۀ نمایان کردن عناصر سازه ای و تاسیساتی (برق و مکانیک) استفاده گردید. رنگ های زرد، خاکستری و مشکلی برگرفته از لوگو و آرم این شرکت بوده است. در عین حال، پوسترهایی با نماد ماشین آلات شرکت کاترپیلار در تمامی دیوارهای داخلی به عنوان عناصر تزئینی خودنمایی می کند.
در طراحی این مکان تلاش شده که علیرغم استفاده از عناصر مشترک تمام فروشگاههای کاترپیلار در سراسر دنیا (به ویژه رنگ و عناصر فلزی)، معماری با توجه به نوع برداشت مخاطب ایرانی نسبت به این برند بومی سازی شود. در سطح جهانی برند کاترپیلار، به عنوان یک برند صنعتی و در سطح ابزار و البسه کار معرفی شده است. در ایران اما این برند به طور گسترده با ارزش کاربری زمخت روزمره (ولی نه صنعتی) شناخته می شود. از این رو، در معماری این واحد تجاری از استفاده مستقیم از عناصر صنعتی نظیر ماشین آلات و چرخ دنده که در بیشتر فروشگاه های کاترپیلار حضور دارند، پرهیز شده و رجعت به این عناصر صرفا از طریق عکس، پوستر و گرافیک می باشد. در مقابل، در سقف ها و نیمکت ها از عنصر چوب استفاده شده است تا از شدت صنعتی بودن فضا کاسته شود و فضایی دعوت کننده تر به وجود آید.