آتلیه معماری 12×4

4×12 Atelier

گزارش خطا

تیم پروژه

اطلاعات کلی

سال : 1389-1390/2011-2012
دوره تاریخی : جمهوری اسلامی
کاربری : اداری - دولتی، دفتر
مساحت پروژه : 70 مترمربع
آدرس : ایران، اصفهان، خیابان آذر

شرح

آتلیه ۴در۱۲ یک دفتر کار معماری در اصفهان ،در مجاورت یک ساختمان مسکونی است که به خوبی با یکدیگر ترکیب شده اند. باتوجه به افزایش جمعیت و مشکل کمبود زمین در شهرهای بزرگ، در طراحی فضاهای مسکونی نیاز به بازنگری می باشد و ما به سبک معماری در مقیاس کوچک با کیفیت عالی و هماهنگ با فرهنگ و سبک زندگی مردم نیاز داریم، از این رو تجزیه و تحلیل فضاهای شهری در مقیاس کوچک یک الویت برای طراح محسوب خواهد شد.

در سال ۱۳۸۰ شهرداری  اصفهان ، طرح گسترش خیابان ابوذر از ۱۶ متر به ۲۶ متر را ارائه داد که در سال ۱۳۸۸، یک تکه گسترده ۴ متری بین خانه و خیابان باقی ماند و با توجه به بحث فوق ، به منظور بازیافت این بخش، تصمیم به ایجاد استودیوی در قطعه ۴۰ مترمربعی گرفته شد. در آن زمان طراحی آتلیه با چالش های زیر رو به رو بوده است.چگونه این ساختمان به عنوان یک استودیو معماری به عنوان یک آیکون در پوست شهری و هماهنگ با اطراف خود عمل کند. (عباس آباد ، محله عصر صفوی)
ارتباط و مجاورت یک استودیو معماری با بخش های مسکونی به گونه ای باشد که ایجاد مزاحمت نکند. چالش دیگر طراحی آتلیه ۴در۱۲ موقعیت زمین در کنار خیابان شلوغ و داشتن نور طبیعی مناسب به همراه حفظ حریم و درون گرایی آن ، می باشد.
هسته (توده سفید)، پوسته (ترکیب زمین) و فضای میان بافتی (فاصله بین هسته و پوست) عناصر کلیدی طراحی می باشند. این فضای بینابینی در سمت شرق (حیاط)، مدیریت نور و نفوذ در همبستگی درونی و با حضور آب ، یک نمای فوق العاده را نشان می دهد . آرایش فضایی به صورت دو پوسته، استحکام آجر (مربوط به شهر) و توده سفید (مربوط به فضای داخلی) ایجاد درونگرایی را به همراه دارد که می توان سبکی برای فضا های کوچک مورد استفاده قرار گیرد.


منابع اینترنتی :

http://use-studio.com