خانه مربع

گزارش خطا
معمار مسئول : آمنه بختیار
نوع پروژه : داخلی

در طراحی حجم اصلی اين پروژه هر مکعب یک واحد مسکونی می باشد و هندسه بنا با استفاده از نظم هندسی ساختار تاریخی اصفهان بر اساس مدول مربع طراحی شده است.

برچسب ها
برچسب ها :
اصفهان جایزه معمار مسکونی معماری جمهوری اسلامی خانه مربع آمنه بختیار معمار 97

تیم پروژه

کارفرما | بهره‌بردار :

حسنعلی نصرآبادی

تیم اجرایی (مدیر، همکاران) :

احمد بختیار

سازه (طراحی، اجرا) :

احمد بختیار

تأسیسات الکتریکی (طراح، مجری) :

شرکت ال جی (گلد ایران)

تأسیسات مکانیکی (طراح، مجری) :

شرکت ال جی (گلد ایران)

اطلاعات کلی

سال : 1394-1396/2016-2018
دوره تاریخی : جمهوری اسلامی
کاربری : مسکونی
مساحت پروژه : 700 مترمربع
آدرس : ایران، اصفهان، خیابان هزار جریب، کوی امام جعفر صادق، کوچه ۷

شرح

در طراحی حجم اصلی این پروژه هر مکعب یک واحد مسکونی می باشد و هندسه بنا با استفاده از نظم هندسی ساختار تاریخی اصفهان بر اساس مدول مربع طراحی شده است. فضا از واحدهای گوناگونی به وجود آمده که  به مدول پایه و هندسه مربع قابل تفکیک است و  این مدول با ترکیب، تجمیع و تغییر مقیاس فضاهای متنوعی را به وجود می آورد.که با تناسبات مشخص در فضا تکثیر شده اند. زیرا که در فلسفه طراحی ایرانی مربع گونه ای کامل، متعادل و هندسی  ماندگار است و در ذاتش قابلیت ان را دارد که بارها و بارها با چیدمانی دیگر بازتولید شود بنابراین سعی شد تا از الگو های ثابت، نظام هندسی، تناسبات ساختار تاریخی و اصول طراحی این ساختار  از جز تا کل بهره گرفت و تنها با  استفاده از تغییر مقیاس، جلوآمدگی، کم کردن از حجم و سایه روشن ها با کمترین میزان ساختار شکنی و ناهماهنگی به تنوع در طرح برسیم. این وحدت با استفاده از ۳ اصل معماری ایرانی هندسه، وزن و روشنایی می باشد. بنابراین قاعده مندی ثابت و  همسانی فرم ها از جز تاکل که نشان از یکسانی و تکرار نیست و حامل وحدتی پویا و بی نهایت است.

 در انتخاب مصالح نیز بر اساس ضوابط شهری و شرایط اقلیمی آجر برای احجام اصلی انتخاب شد که بر حسب ابعاد و استاندارد به افزایش نظم و انتظام کار نیز کمک می نماید و برای پوشش قسمت های خالی بین احجام و اتصال آنها از مشبک های چوبی استفاده شد تا با استفاده از الگوی سنتی گره چینی و هندسه مشبک به کاهش نور مستقیم آفتاب کمک نماید. همچنین  ایجاد محرمیت بنماید و هندسه ی مربعی و نظام شبکه ای  را نیز تکرار کند. زیرا که ایجاز در تزیینات نیز از اصول اصلی معماری ایرانی است. این شبکه چوبی که در دو جهت عمودی و افقی در یکدیگر چفت می شوند با چیدمان منظم پیوستگی بین احجام را تشدید می نماید و با بازی هندسی نور و سایه بر روی سطوح داخلی جلوه ای بهتر به بنا می بخشد . این تار و پود درهم تنیده شده ی چوب بسان تور خیال انگیزی بر بنا کشیده شده و گرداگرد بنا دور می زند و اتصال احجام صلب و واحد ها را بگونه ای شفاف برقرار می سازد  بنابراین انتخاب مصالح  با توجه به عملکرد، فلسفه و معنای هریک از فرم هاصورت گرفته است و  این همان هندسه ی ایرانی است. علاوه بر جنبه نمادین این نور در سیرکولاسیون حرکتی و هدایت مخاطب، استفاده در سقف و جداره ها با مدول مربع، نقش اساسی دارد. بن مایه های تزیینی داخلی نیز تجریدی و بر اساس هندسه ی کلی و ایده ی اصلی طراحی (الگوی شبکه ای) بناست. همچنین بر اساس تمهیدات اقلیمی نیز  از مولفه های پایدار طراحی سنتی مانند الگوی بادگیر، بهارخواب ، گودال باغچه و حوض و گیاه استفاده شده است.