تالار و رستوران دا

گزارش خطا
معمار مسئول : هومن تهمتن‌زاده‏، مرجان بنایی، حسین صلواتی خوش قلب
شرکت معماری : دفتر معماری تموز
مدیر پروژه :

هومن تهمتن زاده

نوع پروژه : داخلی

ارتباط فضای درون و بیرون، جهت گیری بنا، تهویه طبیعی، نور، کنترل تابش مستقیم آفتاب و نفوذ فضای سبز به درون بنا از اهداف تیم طراحی و اجرا در پروژه تالار و رستوران دا بود.

برچسب ها
برچسب ها :
جایزه معمار خوزستان معماری جمهوری اسلامی تجاری رستوران تالار و رستوران دا هومن تهمتن‌زاده مرجان بنایی حسین صلواتی خوش قلب دفتر معماری تموز معمار 97

تیم پروژه

کارفرما | بهره‌بردار :

کریم قنواتی، محمدعلی قنواتی، مصطفی قنواتی، شهرام رفیعی

تیم اجرایی (مدیر، همکاران) :

دفتر معماری تموز

سازه (طراحی، اجرا) :

بهرنگ بنی آدم

تأسیسات الکتریکی (طراح، مجری) :

سعید اصفهانی، فرهاد لطفی شکیب

تأسیسات مکانیکی (طراح، مجری) :

حامد محسنیان، علیرضا قره باغی، محمود نعمت خواه

ارائه :

دفتر سبک (محمد هژبری، هدی شریفیان)

تیم طراحی | همکاران پروژه :

محمد محتشمی کیا، ایما میرزاعلی خانی، رزا مومنی، منصور نقدی، آرش کابلیان

اطلاعات کلی

سال : 1392-1396/2014-2018
دوره تاریخی : جمهوری اسلامی
کاربری : تجاری، رستوران
مساحت پروژه : 3800 مترمربع
آدرس : ایران، خوزستان، بندر ماهشهر ، میدان انرژی هسته ای، بلوار آزادی، نبش بلوار ۹ دی

شرح

ارتباط فضای درون و بیرون، جهت گیری بنا، تهویه طبیعی، نور، کنترل تابش مستقیم آفتاب و نفوذ فضای سبز به درون بنا از اهداف تیم طراحی و اجرا در پروژه تالار و رستوران دا بود. این پروژه در فروردین ماه سال ۱۳۹۱ جهت طراحی و اجرا در بندر ماهشهر، به این گروه محول شد. زمین پروژه، به مساحت ۱۰۰۰۰ مترمربع در منطقه ای توسعه نیافته، مابین ماهشهر قدیم و منطقه مسکونی معروف به ناحیه صنعتی واقع شده است. خواست کارفرما برای موضوع پروژه مجموعه ای شامل: رستوران، تالار زنانه و مردانه و آشپزخانه صنعتی به ظرفیت روزانه ۲۵۰۰ پرس غذا بود. سایت موجود به دو بخش تقسیم شد، قسمت شرقی به جهت همجواری با خیابان های اصلی و در نتیجه دسترسی مناسب، به ساختمان اختصاص یافت و قسمت غربی جهت تامین پارکینگ های مورد نیاز پروژه و احتمالا زمین ذخیره برای ساخت مجموعه ای دیگر مورد استفاده قرار گرفت. بدین ترتیب ساختمان اصلی با کشیدگی شرقی-غربی به سمت شمال قرار می گیرد، این جهت گیری سبب ایجاد فضاهایی مثلثی شکل در گوشه های سایت می شود. در ضلع جنوب فضای مناسب دسترسی به مجموعه و در ضلع شمال، باغ رستوران ایجاد می شود که امکان زندگی شبانه در فضای باز را فراهم می آورد.

در پی ایجاد فضایی شفاف در پروژه به گونه ای که ساختمان و سایت در هم تنیده باشند، ساختار پروژه از برخورد نوارهای متعامد شکل می گیرد که از چهار جهت برش می خورند. فضاهای خالی ایجاد شده در میان این نوارها امکان نورگیری، تهویه مناسب و در نتیجه ایجاد فضای سبز در مرکز پروژه را فراهم می آورند. پس از تورم شدید سال ۱۳۹۲، هزینه های پیش رو در مقایسه با برآورد اولیه پروژه بسیار متفاوت شد. پروژه ناگزیر از کاهش هزینه بود، بدین ترتیب جهت ادامه، گروه طراحی برآن شد که به جای خرید برخی محصولات مورد نیاز، به طراحی دیتیل های دست ساز و سپس ساخت آن ها اقدام کند. طراحی و ساخت پنجره های بدون فریم از جمله این تجهیزات می باشند. در راستای این ضرورت، در مرحله چیدمان و طراحی داخلی نیز بخش اعظمی از مبلمان توسط تیم طراحی، طراحی و ساخته شد. در این پروژه سعی بر آن شد که با تکیه بر دانش مهندسی سرپرستان از نیروهای بومی استفاده شود.

بندر ماهشهر، شهری در استان خوزستان، دارای اقلیمی گرم و مرطوب، گهگاه در آن دمای هوا در گرمترین روز سال به ۶۰درجه سانتیگراد و رطوبت هوا به %۹۰ می رسد، همانند بسیاری از مناطق ایران در برخی مواقع سال از گرد و غبار در امان نمی ماند، علی رغم همجواری با قطب های مهم اقتصادی کشور ایران (منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی های بندر امام، بندر صادراتی مجیدیه و ...) و رفت و آمد بسیار میهمانان داخلی و خارجی، از امکانات رفاهی و گردشگری ضعیفی برخوردار است، بدین ترتیب وجود چنین فضاهایی همچون تالار و رستوران دا می تواند در افزایش سطح کیفی زندگی مردم شهر موثر باشد. هم اکنون این مجموعه علاوه بر عملکرد دایر خود، میزبان بسیاری از اتفاقات فرهنگی و هنری از قبیل رونمایی کتاب نویسندگان ماهشهر، کارگاه عکاسی و نقاشی و... می باشد.