آپارتمان شماره 4

Apartment No. 04

گزارش خطا
معمار مسئول : احمد قدسی منش
شرکت معماری : دفتر معماری شار
نوع پروژه : داخلی

ایده اصلی طراحی آپارتمان شماره 4 شیراز بر پایه خلق یک فضای ساده، به همراه استانداردهای محیطی و ارتقاء کیفیت زندگی ساکنین خود ارائه شده است.

برچسب ها
برچسب ها :
مسکونی فارس شیراز آپارتمان معماری جمهوری اسلامی آپارتمان شماره شیراز احمد قدسی منش دفتر معماری شار

تیم پروژه

کارفرما | بهره‌بردار :

پریوش پژمان جهرمی

تیم اجرایی (مدیر، همکاران) :

رضا قدسی‌منش، رضا فتحی، محمدرضا احمدی، افشین زارع

سازه (طراحی، اجرا) :

شرکت سازه پیوند

تأسیسات مکانیکی (طراح، مجری) :

کریم روزی‌طلب

عکاس : امیر علی غفاری
تیم طراحی | همکاران پروژه :

مریم ناظم‌البکا، پریسا پناهی، نسترن جنابعلی، سمانه زارع

اطلاعات کلی

سال : 1369-1397/2017-2018
دوره تاریخی : جمهوری اسلامی
کاربری : مسکونی، آپارتمانی
مساحت پروژه : 1000 مترمربع
آدرس : ایران، فارس، شیراز

شرح

ایده اصلی طراحی آپارتمان شماره 4 شیراز بر پایه خلق یک فضای ساده، به همراه استانداردهای محیطی و ارتقاء کیفیت زندگی ساکنین خود ارائه شده است. با وجود اینکه آپارتمان شماره 4 از متراژ کافی برای طراحی 6 واحد مسکونی در ساختمانی 3 طبقه برخوردار بود، طراحان به واسطه بهبود کیفیت زندگی و ایجاد روابط فضایی بهینه تر 3 واحد مسکونی بزرگ را برای این ساختمان لحاظ کردند.

با توجه به معیارهای زمین و توده سایت، فضای عمومی در ضلع شمالی پروژه طراحی شده تا عرصه حیاط در بخش ورودی ساختمان قرار گیرد. لذا فضاهای خصوصی به دلیل حفظ حریم و دور بودن از آلودگی صوتی در انتهای سایت قرار گرفته اند. تامین نور طبیعی برای عرصه های داخلی توسط پنجره های زیادی در نمای شمالی و جنوبی صورت گرفته است. محور شرق توسط ساختمان همسایه مسدود می باشد و به دلیل حفظ حریم فضای خصوصی همسایه در محور غرب، پنجره ای تعبیه نشده است. لذا نورگیرهای ساختمان توسط پنجره ها و بازشوهای گسترده ای در محور شمالی و جنوبی تعبیه شده اند تا نور طبیعی لازم برای فضاهای خواب، آشپزخانه، نشیمن و پذیرایی تامین گردد.

با افزایش متراژ فضای قابل سکونت در یک طبقه، طراحی تراس های بزرگ در ضلع شمالی ساختمان امکان پذیر شد. با وجود اینکه یک ساختمان چهار طبقه روبروی آپارتمان شماره 4 واقع شده، دو ماژول ریلی با نرده های چوبی روبروی تراس ساختمان تعبیه شده تا کاربران بتوانند با حرکت آنها در طول تراس، فضای خصوصی مناسبی را برای خود فراهم کنند. این ماژول کرکره ای با نمایش نور و سایه در تراس، فضای مناسبی را برای نشستن و استفاده از نمای حیاط خلق کرده است.