ساختمان مسکونی سعادت آباد

Saadat Abad Residential Building

گزارش خطا
معمار مسئول : محسن کاظمیان فرد
مدیر پروژه :

پریما جهانگرد

نوع پروژه : داخلی

طراحی و معماری ساختمان ۷ طبقه که دو طبقه آن زیر زمین می باشد به استودیو واگذار شد. بدین ترتیب، طراحان باید نما و پلانهای ساختمان را به گونه ای طراحی کنند تا بتوانند ارتباط قوی و ناگسستنی میان فضای داخلی و خارجی ایجاد کنند.

 

برچسب ها
برچسب ها :
تهران مسکونی آپارتمان معماری جمهوری اسلامی ساختمان مسکونی سعادت آباد محسن کاظمیان فرد دفتر طراحی معماری نگرش بنیادین

تیم پروژه

کارفرما | بهره‌بردار :

بسطامی

نظارت :

محمد رضا بسطامی، عباس عطایی، امیرحسین ملکی

سازه (طراحی، اجرا) :

امیر حسین ملکی، پرهام تیموری

تیم طراحی | همکاران پروژه :

پریما جهانگرد

اطلاعات کلی

سال : 1395-1397/2016-2018
دوره تاریخی : جمهوری اسلامی
کاربری : مسکونی، آپارتمانی
مساحت پروژه : 1300 مترمربع
آدرس : ایران، تهران ، سعادت آباد

شرح

مالک از طراح می خواست تا علی رقم حفظ حریم خصوصی یک فضای داخلی با دید باز داشته باشد. بنابراین، این موضوع نقش مهمی در روند طراحی نمای داخلی داشت.

در این نوع پروژه ها، تعریف مرزها نه تنها شکل بیرونی ساختمان را شکل می دهد، بلکه ارتباط میان فضای داخلی وخارجی را نیز تعریف می کند. در قرن اخیربرخی کلان شهرها به طرزی غلط گسترده شده اند به گونه ای که مرز ساختمان های مسکونی را محدود کرده اند و ادغام فضای داخلی وخارجی را نیز از بین برده اند. بنابراین در اکثر ساختمان ها اتصال مناطق داخلی و خارجی محدود به بازه های کوچک روی پوسته های بیرونی ساختمان هاست.  وظیفه عمده آن نیز ورود نور به فضای داخلی و عدم دید فضای داخلی از بیرون ساختمان می باشد. 

درفصل زمستان پوسته پر منفذ اجازه می دهد تا نور به فضای داخلی بتابد و نور و سایه ملایمی را ایجاد می کند که نه تنها فضا را روشن بلکه گرم تر می کند. از طرفی دیگرنیز در فصل تابستان برای صرفه جویی در مصرف انرژی مانع ورود نور شدید خورشید به داخل می شود و فقط اجازه می دهد تا نور فضا را روشن سازد. در نتیجه این پروژه میتواند یک ایده عملی برای ساختمان های شهری مشابه در شهر تهران باشد.

نظارت اجرای نما در این پروژه بر عهده ی امیر حسین ملکی و پرهام تیموری بوده است.

منابع اینترنتی :

www.archdaily.com