تئاتر شهر تهران
Tehran City Theater
ساختمان تئاتر شهر، بنای استوانهای به قطر تقریبی ۳۴ متر و ارتفاع ۱۵ متر است که نمای خارجی آن تماماً با کاشی فیروزهایرنگ پوشیده شده، رواقی با ستونهای کشیده دارد و یک قاعدهی ستارهی سهپر، گرداگرد آن را فرا گرفته که با تیرهای منحنی، سقف پیشآمدهی ساختمان را برپا نگه داشته است. ساختمان چهار طبقه دارد. طبقهی همکف شامل سالن انتظامات و سالن نمایش اصلی است.
اطلاعات کلی
شرح
این پروژه رسماً در روز هفتم بهمن ماه سال ۱۳۵۱ خورشیدی افتتاح شد. با رشد جمعیت در تهران و کمبود سالنهای اجرای نمایش، کارکرد این بنا بهتدریج تغییراتی به خود دید و فضاهایی که کاربری سابق را نداشتند به سالنهای نمایش تبدیل شدند. پارکینگهایی که برای افراد برجسته و مسئولان ساخته شده بود، پارکینگ کارمندان و کارگاههای متعدد دکورسازی و موتورخانه در طبقهی زیرین بنا، به سالنهای قشقایی (افتتاح در سال ۱۳۷۷ خورشیدی و دارای ظرفیت ۱۷۰ نفر)، سایه (به ظرفیت ۱۰۰ نفر)، چهارسو (ظرفیت این تالار بسته به نوع نمایشی که در آن اجرا میشود از ۱۲۰ تا ۳۵۰ نفر متغیر است)، نو (افتتاح در سال ۱۳۷۹ خورشیدی و دارای ظرفیت ۸۰ نفر) و خانهی خورشید (به ظرفیت ۵۰ نفر) تبدیل شدند. تالار شمارهی ۲ نیز در طبقهی دوم ساختمان اصلی جای گرفت (ظرفیت سالن ۱۵۰ نفر). ساختمان اصلی تئاتر در دو طبقه و سالن اصلی آن با ظرفیت حدود ۶۰۰ نفر طراحی شده است. سالن اصلی دارای یک سالن انتظار مجزا برای تماشاگران است که ورودی آن، درِ اصلی ساختمان در قسمت شمالی بنا را تشکیل میدهد. کافهتریای تئاتر شهر نیز در سالن انتظار سالن اصلی قرار دارد. کتابخانهی تخصصی و مرکز اسناد هنرهای نمایشی این مجموعه نیز به سال ۱۳۶۶ خورشیدی راهاندازی شد.
این بنا در طبقهی زیرزمین دارای اتاقهای گریم، کارگاههای دکورسازی، کارگاه لباس و چند انبار است.
ساختمان تئاتر شهر، بنای استوانهای به قطر تقریبی ۳۴ متر و ارتفاع ۱۵ متر است که نمای خارجی آن تماماً با کاشی فیروزهایرنگ پوشیده شده، رواقی با ستونهای کشیده دارد و یک قاعدهی ستارهی سهپر، گرداگرد آن را فرا گرفته که با تیرهای منحنی، سقف پیشآمدهی ساختمان را برپا نگه داشته است. ساختمان چهار طبقه دارد. طبقهی همکف شامل سالن انتظامات و سالن نمایش اصلی است. این سالنِ نمایشِ استوانهای در درون استوانهی حجم اصلی جای گرفته و با آن هممرکز نیست. رواقی هم بر گرد حجم استوانهایشکل ساختمان قرار گرفته است. همهی جوانب ساختمان باز است و امکان تماشای آن را به مخاطبان میدهد. شمایل بنا نیز از هر زاویهی دید کمابیش به یک شکل است.
طرح ساختمان تلفیقی است از اشکال مدرن، طاق، نماها و موتیفهای ایرانی. حجم مدور مرکزی تئاتر با ستونهایی که یادآور طاقهای معماری سنتی ایران است، احاطه شده و بالای ساختمان نیز گنبدی نیمدایره طراحی شده است که بیشباهت به بناهای کلاهفرنگی ایرانی نیست. از طرفی، پوشاندن سراسر جدارهی بیرونی با پوستهای رنگین و ریزنقش از آجر زرد و کاشی فیروزهای فینفسه اقدامی متهورانه و درخور توجه است. زیبایی نقوش و کیفیت اجرا بر محسنات آن میافزاید، ضمن آنکه طراح با این کار نسبتی میان این بنا و بناهای قدیمی ایران پدید میآورد. وی با پوشاندن این جامهی پرزینت و ریزبافت بر قامت بنا، مُهر سنت بر طرح زده است؛ در جایجای آن نیز به طرق مختلف علاقهی خود را به تزئینات و نقوش قدیمی نشان میدهد که آجرهای سفالی داخل بنا، نقوش هندسی، گرههای درها و پنجرهها و دستاندازهای چوبی، گلمیخها، نقوش روی نیمکتهای بتنی در بیرون و نقوش رنگین چهارپایههای داخلی، طرح پیشخوان چایخانه، جانپناه بالکنهای سالن نمایش و سالن انتظار، نقش دیوار سالن نمایش و چلچراغها از آن جمله هستند. اما جدا از نما و حجم مدور ساختمان، چالش اصلیِ طراحی در کالبد یک حجم استوانهای، سازماندهی فضاها در پلان دایره شکلی آن است. طراح با انتخاب سه دایره با شعاعهای بزرگتر از شعاع قاعدهی استوانه که مرکز یکی از آنها در بیرون استوانه و مرکز دوتای دیگر در درون آن قرار دارد، این امکان را ایجاد میکند که اولاً فرم مناسبی برای سالن اصلی (که تنها سالن برنامهریزیشدهی طرح است) ایجاد شود و ثانیاً خطوط پلان با زاویهی ملایمتری، چه نسبت به یکدیگر و چه نسبت به جدارههای کالبد اصلی، فضاها را تفکیک کنند. در مجموع، پلان تئاتر شهر نسبت به دیگر نمونههای دارای پلان مدور، شخصیت مجزا و یگانهای به حساب میآید.
ساختمان بر صفّهای دوار (هماهنگ با فرم منحنی ساختمان) نشسته است. پلهها، آبنماها و سکوهایی که گرداگرد این صفّه قرار گرفتهاند نیز منحنی هستند، اما این فرمهای منحنی در طرح محوطه بهراحتی با صحن شمالی و فضاهای باز اطراف پیوند نمییابند. به عبارت دیگر، این امواج منحنی که از بنای مدور تئاتر آغاز و در محوطهی باز منتشر میشوند، با فاصله گرفتن از بنا رفته رفته محو میشوند. از آنجاییکه ساختمان در جنوبیترین محدودهی زمین پارک دانشجو طراحی شده، صحن به وجود آمده در آن، موجب میشود که منظر گستردهتری برای رهگذران چهارراه و خیابان به سوی بنای تئاتر مهیا شود. ساختمان تئاتر که به دلیل ارتفاع، بزرگی زیاد و شکل و شمایل متفاوتش در میان همسایگان خود کاملاً متمایز است، به واسطهی وجود این صحن وسیع اهمیت بیشتری نیز پیدا میکند. قرار دادن تابلوها و پردههای اعلان نمایش و گاه برگزاری نمایشهای خیابانی در این صحن توجه عابرین را جلب میکند و به این ترتیب فضای تئاتر با خیابانهای اطراف پیوند میخورد. طراحی فضایی برای اجرای نمایش یا برگزاری کنسرتهای موسیقی با امکانات و تجهیزات مناسب، همراه با بخشهای اداری، خدماتی و پشتیبانی از نیازهای اصلی طرح بوده است. عناصر فضایی در پلانی به شکل دایره و براساس هندسهی آن به صورت متقارن حول محوری در راستای شمال-جنوب براساس دستهبندی و کمترین تداخل عملکردها در چهار طبقه، توزیع شدهاند.
طبقهی همکف: این طبقه شامل سالن اصلی، صحنه، بخش پذیرش و سالن انتظار. ردیف ستونهای واقع بر محیط استوانهی بیرونی، مسیر سرپوشیدهای به عرض ۷ متر پیرامون ساختمان ایجاد کردهاند که بهعنوان فضای واسط در حدفاصل ساختمان اصلی و محوطهی پارک عمل کرده و دسترسی به بنا را از نقاط مختلف میسر میکنند. در بخش شمالی بنا، سالن انتظار و پلکان ارتباطیِ منتهی به زیرزمین و طبقهی اول قرار دارند. سالن انتظار، یک فضای مرتفع به مساحت ۴۶۲ متر مربع است و ورودی اصلی و بازشوهای شرقی و غربی که به خروجی اختصاص دارند، در آن جای گرفتهاند. روشنایی سالن انتظار با نور مصنوعی تأمین میشود. سالن اجتماعات، (سالنی با پلان دایرهشکل) در حدفاصل سالن انتظار و صحنه قرار گرفته است. این سالن با گنجایش ۶۰۰ نفر طراحی شده و ظرفیت طبقهی همکف، ۵۰۰ نفر میباشد. به این منظور ۱۳ ردیف صندلی در امتداد منحنی به فاصلهی یک متر با اختلاف ارتفاعی معادل ۱/۰ متر نسبت به یکدیگر طراحی شدهاند. در هر ردیف بین ۳۸ تا ۴۰ صندلی وجود دارد که به سه بخش میانی (با ۱۸ صندلی) و دو بخش کناری (دارای ۹ تا ۱۰ صندلی) تقسیم شدهاند. دسترسی به هر ردیف صندلی از دو راهروی میانیِ معطوف به صحنه به عرض ۵/۱ متر و دو راهروی موازی با بدنههای سالن، واقع در انتهای هر ردیف فراهم شده است. صحنه به صورت مستقیم با عمقی حدود ۱۶ متر و دهانهای معادل ۱۲ متر طراحی شده است. قابِ صحنه ارتفاعی حدود ۷ تا ۹ متر دارد. تجهیزات صحنهی اصلی که از دو جانب کنترل و هدایت میشوند، بر امکانات نمایشی سالن (که قابلیت جابهجایی، تغییر و گردش صحنه را دارند) افزوده و اجرای نمایشهای مختلف را میسر ساختهاند. کارگاه تولید دکور در بخش زیرین صحنه قرار گرفته و ارتباط بین آن دو به کمک آسانسور برقرار است. بخشی از اتاقهای تعویض لباس هنرمندان و فضای پشتصحنه، در طرفین صحنه و با امکان دسترسی مستقیم طراحی شدهاند. اتاقهای صدا، نور و کنترل در فضایی بین سالن انتظار و سالن اصلی، در بخش شمالی پلان جای گرفتهاند.
طبقهی اول: جایگاه تماشاچیان به ظرفیت ۱۰۰ نفر از راهرو و اتاقهای بخش تشریفات تشکیل شده است. دو رشته پلکان به عرض ۲ متر و به موازات بدنههای سالن اصلی، دسترسی از طبقهی همکف به طبقهی اول را میسر ساخته و به فضای انتظاری به عرض ۷ متر، با امکان دید به لابی طبقهی همکف، منتهی میشود. در جایگاه تماشاچیان طبقهی اول تعداد ۳ ردیف صندلی منحنی با اختلاف ارتفاع حدود ۱۷/۰ متر نسبت به یکدیگر قرار گرفتهاند. فاصلهی ردیف صندلیها از یکدیگر در این طبقه نیز یک متر است.
تناسبات رعایتشده در سالن به لحاظ مساحت و ارتفاع، متناسب و هماهنگ با جمعیتی است که در هنگام برگزاری مراسم در آن حضور دارند. این تناسب در کنار مصالح متنوعی مانند چوب و سنگ که با اشکال هندسی در تزئینات دیوارها و کف بهکار رفته، به همراه فرم مدور سالن و خطوط آزاد بدنهی بالکن، به فضای سالن تنوع بسیار زیبایی بخشیده است.
طبقهی دوم: طبقهی دوم به فضاهای اداری و سالنهای تمرین اختصاص یافته و با الگوی راهروی میانی و اتاقها در طرفین، طراحی شده است. در بخش شمالی این طبقه، فضایی به مساحت ۱۷۰ متر مربع برای اجرای نمایش ویژهی کودکان طراحی شده است. این سالن با پیشآمدگی به سمت راهرو، ضمن ایجاد تنوع در فضا، بخش اداری را به دو بخش شرقی و غربی تقسیم میکند. پلکان و آسانسورهای ارتباطی در گوشهی شرقی و غربی دسترسی به این طبقه را ممکن کردهاند.
طبقهی سوم: این طبقه با عقبنشینی قابل توجهی از محیط پیرامونی، از دیگر طبقات، متمایز میشود و از دو بخش مجزای فضاهای بالای صحنه و بخشی مرکب از کتابخانه، خیاطخانه، سرایداری و حراست تشکیل شده است. بخش بالایی صحنه، فضایی به مساحت ۶/۳۲۵ متر مربع میباشد که تیغههای بتنی به فاصلهی محور به محورِ ۸۵/۰ متر، بدنههای آن را تشکیل میدهند. این۲ بخش با راهرویی به عرض ۲۰/۲ متر در فضای باز، از بخش دوم تفکیک میشود.
زیرزمین: در این طبقه فضاهای خدماتی شامل رستوران، اتاق گریم، سرویسهای بهداشتی، انبار دکور و مانند آنها قرار دارد و از لحاظ فضایی به دو بخش کاملاً مجزا تفکیک شده است. بخش نخست از رستوران و سرویسهای بهداشتی آقایان و بانوان تشکیل شده و پلکانی که به موازات بدنههای سالن در طبقهی همکف قرار دارد، دسترسی به این بخش را فراهم میسازد.
انبار دکور، جایگاه ارکستر، تأسیسات، اتاقهای گریم و سرویسهای بهداشتی، دومین بخش این طبقه را تشکیل میدهند و پلکان مجاور صحنه، ارتباط این بخش با دیگر طبقات را میسر میسازد. پیرامون این طبقه، راهرویی به عرض ۲ متر طراحی شده است که قبلاً به منظور دسترسی به پارکینگ اتومبییل، (واقع در شمالشرقی ساختمان) بهکار میرفت. این پارکینگ اکنون به سالن چهارسو و فضاهای جانبی آن، مانند اتاق گریم و سرویسهای بهداشتی تبدیل شده و راهروی مذکور نیز به منظور برقراری ارتباط میان زیرزمین و سالن نمایش، مورد استفاده قرار میگیرد.