طرح پیشنهادی مهندسین مشاور باوند برای مسابقه معماری فرهنگستان‌های جمهوری اسلامی ایران

Proposal of Bavand Consultants for Academies of Islamic Republic of Iran Architectural Competition

گزارش خطا
شرکت معماری : مهندسین مشاور باوند
نوع پروژه : داخلی

کلانتری ایده‌ی طرح را تلفیق معماری سنتی ایرانی با دیدگاه‌های مدرن بیان می‌نماید. او بر این عقیده است که کالبد مجموعه‌ی فرهنگستان‌ها باید به صورتی نمادین هم بار تاریخی داشته باشد و هم مدرن باشد.

برچسب ها
برچسب ها :
تهران فرهنگی معماری جمهوری اسلامی ایرج‌ کلانتری‌ طالقانی مهندسین مشاور باوند Bavand Consultants بنای فرهنگستان های جمهوری اسلامی ایران مسابقه معماری مجموعه فرهنگستان‌های ایران فرهنگستان Academies of Islamic Republic of Iran Architectural Competition

گالری

تیم پروژه

تیم طراحی | همکاران پروژه :

حسین شیخ زین الدین

اطلاعات کلی

سال : 1373/1993
دوره تاریخی : جمهوری اسلامی
کاربری : فرهنگی
آدرس : ایران، تهران، اراضی عباس آباد

شرح

لیکن وقتی پای فرهنگستان‌های ایران در میان است، این ویژگی باید عامل دستیابی به هویت بومی نیز باشد. در طرح پیشنهادی کلانتری علاوه بر پاسخ‌گویی به نیازهای برنامه، دستیابی به نوعی هویت بومی با توجه به اهمیت نمادین موضوع و همچنین هماهنگی با ویژگی‌های طبیعی و فیزیکی زمین نیز در نظر گرفته شده است. این پروژه متناسب با توپوگرافی زمین به صورت مجموعه‌ای با پلان حیاط مرکزی در راستای محل تلاقی دو محور در امتداد شمال به جنوب و شرق به غرب طراحی شده است. در اطراف حیاط مرکزی، حوزه‌های مختلف عملکردی در مجاورت محورهای مورد اشاره به تبع شیب تپه‌ها استقرار یافته‌اند. به عبارت دیگر، اجزا مجموعه‌ی مورد بحث در اطراف حیاط‌هایی به صورت باغ تخت در چهار جبهه‌ی شمال، جنوب، شرق و غرب سامان یافته‌اند. بدین ترتیب عناصر طرح به دلیل مجاورت با این محورها از نور و منظر مناسب برخوردار خواهند شد. کتابخانه‌ی اختصاصی مجموعه در مرکز حیاط با چرخشی جهت دید به سوی قله‌ی دماوند طراحی شده است؛ فضاهای انبار و سالن‌های وسیع قرائت در زیرزمین اول و سایر اجزا در طبقات دیگر قرار دارند.

دیگر پروژه های معمار

منابع اینترنتی :

bavand.net/main

منابع مکتوب :

بانی مسعود، امیر. (1391). معماری معاصر ایران در تکاپوی بین سنت و مدرنیته، تهران: نشر هنر معماری قرن

مجله آبادی، شماره دوازدهم