داوید اوشانا

David Oshana

گزارش خطا
زمینه کاری : معمار
تاریخ تولد : 1308 / 10 / 09
تاریخ وفات : 1393 / 05 / 05
شهر تولد : کرمانشاه
جنسیت : مرد
ملیت : ایران
تحصیلات : کارشناسی ارشد

وی دانش‌آموختۀ معماری از دانشكده هنرهای زیبا دانشگاه تهران است.

برچسب ها
برچسب ها :
داوید اوشانا David Oshana

شرح

پدر داوید در شرکت یولن که کار احداث راه آهن را در جنوب کشور به عهده داشت مشغول به کار شد و خانواده اوشانا به اهواز نقـل مکان کرد. داوید تحصیلات ابتدایی خود را در این شهر ودر دبستان کمال (به سال 1332) به پایان رسانید. سپس با انتقال محل کار پدر به شهر زنجان، تحصیلات متوسطه را در دبیرستان پهلوی این شهر آغاز کرد. علاقه و توجه وی به موسیقی در این دوره شروع می شود. با وجود ارگ بادی که داوید از عمه خود به ارث بود، فعالیت موسیقی را آغاز کرد. ادامه کار هنری او در خانه فرهنگ زنجان با برگزاری کنسرتهایی در ابهر و روستاهای اطراف همراه بود.

تحصیلات دوران دبیرستان داوید در تهران و ابتدا در دبیرستان نیروز بهرام آغاز شد. و دو سال آخر در دبیرستان البرز ادامه یافت. در همین دوره بود که داوید شروع به طراحی و نقاشی کرد. او در سال 1330 در کنکور دانشکده هنرهای زیبا شرکت کرد و موفق شد ولی یک سال بعد تحصیلات خود را در این دانشکده و در آتـلیه مهندس فروغی شروع کرد. و نهایتاً در تیر ماه 1342 با ارائه پروژه دیپلم و اخذ درجه عالی فارغ التحصیل شد. موضوع پروژه دیپلم داوید "زیارتگاه مسیحیان جهان در اورشلیم" بود.

مهندس اوشانا پس از فارغ التحصیل شدن به استخدام شرکت نفت درآمد و پس از بیست و هفت سال فعالیت در سال 1369 بازنشسته شد. به موازات کار در شرکت نفت دفتر شخصی معمار فعال بود. فعالیتهای داوید در دفتر شخصی در دهه 40 و اوایل دهه 50 بر جریانات معماری آن روز کشور تأثیر گذار بود. تعداد زیادی پروژه بخصوص در زمینه معماری مسکونی از ایشان باقی است که نشانهء قوت و ذوق و دقت معمار در طرح و هدایت ساخت آنها دارد.

معمار داوید اوشانا هنرمندی چند بعدی است. او علاوه بر معماری، در زمینه های موسیقی، نقاشی، طراحی و ساخت اتومبیل فعالیتهای چشم گیری داشته است. از افتخارات او در زمینه موسیقی می توان انتخاب او به سرپرستی برنامه های موسیقی رادیو "خانه فرهنگ فرانسه" در سال 1330 و در سن 22 سالگی ، فعالیت در ارکسترجاز رادیو تهران در سال 1332 و همچنین اجرای کنسرتهای متعـدد آشوری را نام برد.

یکی از نشریات دهه 40 با عنوان " کنسرت آشوری تهران" مینویسد: "آهنگهایی که در این کنسرت نواخته شد اکثراً از بین اصیل ترین آهنگهای آشوری انتخاب شده که از میان این آهنگها می شود از " دلیله" تنظیم کننده آهنگ نبو عیسی بی که توسط کر اجرا شد و صدای گرم سانخیرب سولیست آن بر شیرینی و جذابیت این آهنگ افزوده بود. شکوفه جنگی اثر ویلیام دانیل آهنگساز آشوری (نوای چوپانان ساخته نبو که آسور حادون با صدای گیرایش سولیست آن بود) اورتور سال 1918 و در خاتمه جانیمان که آهنگ آنرا داوید اوشانا تنظیم کرده بود اجرا گردید.

" در زمینه نقاشی معمار داوید اوشانا دارای سبکی شخصی است. تکرار نقش الگوهای ثابت در کارهای ایشان برای بیان منظور نقاش، شیوه ای ابداعی و شخصی به شمار می رود.

در زمینه طراحی و ساخت اتومبیل دست ساز، سریالی از اتومبیلهای تحت نام عقاب (به زبان آشوری نیشرا) 1و2 و......توسط اوشانا طراحی و ساخته شد. عقاب یک یا عقاب نقره ای یک اتومبیل MG1600 است که بدنه آن تغییراتی اساسی دارد. و عقاب دو با طراحی جدید و زیبا دستآوردهای طراحی پیشرو صنعت اتومبیل را در زمان خود به همراه دارد.
و این در حالی است که طرح موزون آن صرفاً با هندسه ای ساده از ترکیب خطوط مستقیم و دایره بوجود آمده است .
زمینه اصلی فعالیت هنری داوید اوشانا معماری است ، معماری اوشانا از اواخر دوره تحصیلی دانشگاهی شروع میشود و کلیسای آشوری پروتستان واقع در خیابان امیرآباد و نیز کلیسای شرق آشور از آثار اولیه اوست .

در دهه 40 طرح های داوید اوشانا به کمک عناصر مستقیم الخط (کمپوزیسیون) خطی ، سطحی و حجمی فعالی در نماد حجم ساختمان دارند .
در اواخر دهه 40 و اوایل دهه 50 ترکیب های حجمی طرحهای معمار مشابه با دهه 40 ولی این بار به کمک عناصر دایره ای شکل می گیرند مصالح اصلی در این دوره ها سنگ با رنگ‌های روشن در ترکیب با عناصری فلزی شامل نرده ، پلکان و تیر های نمایان (اکـــسپوز) با رنگهای فیروزه ای تیره است. آثار معماری بجا مانده از این دوره معمار در ادامه سبک های دهه 50 میلادی اند ولی به مرز سبک شخصی و مختص معمار نزدیک شده اند به نحوی که کار معمار را از سایر آثار معماران معاصر وی متمایز و مشخص می سازد .

در اوایل دهه 50 روش کار معمار به سوی قرائـتی مدرن از معماری سنتی سوق می یابد. فرم های استیلیزه از طاق نیم گرد ، طاق تیز و سایبانها ، عناصر ترکیبهای (کمپوزیسیون) حجمی معمار هستند. که در کنار خود در فضاهای داخل و خارج از تزئینات معماری سنتی در گوشیهای مدرن و اصیل بهره برده اند. فرسکهایی از کاشی معـرق با نقشهای مدرن و آینه کاری معـماری سنتی از آن جمله اند.

معماری داوید اوشانا در دهه های 40 و50 در نشریات مختلف به چاپ رسید و طرحهای اتومبیل او مورد توجه روزنامه ها قرار گرفت. از او در مراسم رسمی قدر دانی شد . کانون معماران دانشگاه تهران در سال 1379 طی مراسم رسمی شصتمین سال تأسیس دانشکده هنرهای زیبا لوح تقدیر به ایشان عطا نمود.

فعالیتهای فرهنگی و هنری معمار بعد از دهه 50 بر سوابق و افتخارات او افزود که تا سال های اخیر ادامه داشته است. اما ارزش و تأثیر معماری مهندس داوید اوشانا در دهه 40 و50 و نقش و فعالیت او در این دوره به عنوان هنرمندی پیشرو در سوابق تاریخی معماری ایران باقی خواهد ماند.

مسابقات

جوایز

نشریات