بررسی مبانی طراحی محصولات مدولار

گزارش خطا
نویسنده : محمدتقی پيربابایی، بابک امرایی
محل انتشار : نشریه هنرهای زیبا 37
نوع مقاله : علمی - پژوهشی
زبان : فارسی
شماره : 37
زمان انتشار : بهار 1388

امروزه مصرف كنندگان در جوامع صنعتی و پساصنعتی شاهد عرضه محصولات مدولار هستند كه ویژگی های منحصر به فردی دارند. محصولاتی كه به صورت گروهی عرضه می شوند و دامنه انتخاب را به نحو چشمگیری وسعت می بخشند و برخی نیز به كاربر خود امكان می دهند تا طرح مورد پسند خود را ایجاد كند. محصولاتی از قبیل لوازم صوتی و تصویری، مبلمان، انواع گوشی موبایل، خودرو و ... كه مصرف كننده می تواند از بین یك گروه با ویژگی های فرمی و هزینه ای متنوع، محصول مطلوب نظر خود را بدست آورد. بنابراین یک محصول مدولار عبارت است از محصولی که توسط کاربر از تولید خوشه ای همان محصول انتخاب و ایجاد می شود. این روش، برای تولید كننده نیز مزایای زیادی بوجود آورده و در هزینه های تولید صرفه جویی های زیادی به عمل می آورد. در این مقاله با هدف دست یابی به رویكردها و اصول طراحی محصولات مدولار سرچشمه های اصلی این پدیده كه ریشه در تحولات دوران پساصنعت دارد مورد بررسی قرار گرفت و بر اساس روش تولید خوشه ای (منعطف)، اصل كاربر محور بودن و همچنین اصل روانشناختی بهره گیری از منش همنشینی و جانشینی قطعات در تولید به عنوان اصول اصلی طراحی این نوع محصولات حاصل گردید.

(413.8 کیلوبایت) دانلود مقاله  

مسابقات

جوایز

نشریات