آموزش نقد معماری تقويت خلاقيت دانشجويان با روش تحليل همه جانبه آثار معماری

گزارش خطا
محل انتشار : نشریه هنرهای زیبا 23
نوع مقاله : علمی - پژوهشی
زبان : فارسی
شماره : 23
زمان انتشار : پاییز 1384

" نقد معماری" موضوعی راهبردی و بحث برانگیز در آموزش معماری محسوب می شود. روشهای متنوعی از سوی اساتید با هدف آموزش " نقدمعماری" به كار گرفته میشود كه هر یك تا اندازه ای در این مسیر موفق عمل بوده اند. شیوه ی پیشنهادی این مقاله، مبتنی بر برخورد با معماری به مثابه یك موضوع ارتباطی میان معمار و مخاطب است. براساس چنین رویكردی می توان از دانشجویان خواست تا از شش منظر به تحلیل یك اثر معماری بپردازند: 1- تحلیل رمزگان و نشانه های بصری به كمك نشانه شناسی (دیدگاه كلاسیك) 2- بازخوانی نیت و اندیشه های معمار به عنوان مبدع اثر، برمبنای ساختار تاویل و ویژگی های پدید آورنده (دیدگاه رومانتیك). 3- تحلیل صورت و فرم معماری برمبنای شكل خارجی بنا (دیدگاه فرمی). 4- تحلیل بافت و زمینه اجتماعی و سیاسی برپایی بنا (دیدگاه زمینه ای). 5- تحلیل برداشتها و نظرات مخاطب (دیدگاه پدیدار شناسانه).6- تحلیل ویژگی های تماسی و فرآیند ساخت پروژه (دیدگاه رسانه ای).

(546.5 کیلوبایت) دانلود مقاله  

مسابقات

جوایز

نشریات