مدرسه محله: كانون فرهنگی - اجتماعی سازمان دهنده محله

گزارش خطا
نویسنده : مريم غروی الخوانساری
محل انتشار : نشریه هنرهای زیبا 21
نوع مقاله : علمی - پژوهشی
زبان : فارسی
شماره : 21
زمان انتشار : بهار 1384

در معماری امروز گرایش به كالبد‌های چند عملكردی و چند وجهی مجددا مورد توجه قرار گرفته است، دیدگاهی كه خصوصا در معماری سنتی ما از بدیهیات طراحی بوده است. مدرسه از جمله عملكردهایی است كه با ویژگی‌ های خاص خود نه تنها پتانسیل مناسبی در پذیرش عملكردهای مختلف دارد، بلكه می ‌تواند نقش‌ های متفاوتی در زمینه مسائل اجتماعی و فرهنگی ایفا نماید. در این مقاله سعی بر آن است كه پتانسیل‌‌ های ویژه مدرسه ‌ای در خدمت محله، تحت عنوان مدرسه محله، معرفی شده، خصوصیاتی نظیر تمركز منابع و چگونگی مكان ‌یابی بهینه در محله با توجه به نظریه‌ های برنامه ‌ریزی و طراحی شهری مورد بررسی قرار گیرد و مشخصات دیگری نظیر مقطع تحصیلی آن پیشنهاد شود. تعیین مكان مناسب برای مدرسه محله، تاثیر این مكان یابی بر چگونگی سازمان دهی مركز محله و سلسله مراتبعملكردهای آن و هم چنین تاثیر احداث مسیر پیاده محلی و میدان محلی در جوار مدرسه محله، بر شور و سرزندگی محله، از موارد پرداخته شده در مبحث نهایی می ‌باشد.

(462.3 کیلوبایت) دانلود مقاله  

مسابقات

جوایز

نشریات