ارزيابی محلات شهری از منظر تطابق با اصول توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی نمونه مورد مطالعه: کوی نصر تهران
در سالهاي اخير رويکرد توسعة مبتني بر حملونقل همگاني در توسعة شهري و منطقهاي در جهان مورد توجه بوده است. هرچند در عنوان اين رويکرد به واژة حملونقل همگاني تأکيد شده، تنها وجود سيستمهاي سريع حملونقل همگاني و مجاورت توسعه با آنها کافي نيست. در اين مطالعه، اصول و سنجههاي مکمل حملونقل همگاني در رويکرد توسعة مبتني بر اين نوع حملونقل شامل: تغيير نگرش در طراحي، فشردگي، تراکم جمعيتي، اختلاط کاربري، شبکة خيابانهاي متصل به يکديگر، شبکة دوچرخهسواري، و شبکة پيادهروي بررسي و روش ارزيابي توسعهها از منظر اين رويکرد، که از سوي مؤسسة بينالمللي سياستگذاري حملونقل و توسعه انتشار يافته، شرح داده شده است. با توجه به تفاوت ساختار کالبدي، اقتصادي، و اجتماعي موجود در خاستگاه رويکرد مورد استفاده در اين مطالعه و شرايط شهرهاي ايران، سنجههاي اين روش ارزيابي بررسي شدهاند. همچنين، براي روشن شدن نحوة کاربرد روش پيشنهادي در محلة کوي نصر، اطلاعات مرتبط با هريک از سنجههاي يادشده به صورت ميداني و اسنادي جمعآوري و نتايج تحليل شده است. بر اساس نتايج بهدستآمده، از منظر رويکرد توسعة مبتني بر حملونقل همگاني، محلة کوي نصر کمتر از نصف امتياز کامل را کسب کرده است و شرايط قابل قبولي ندارد. اين محله هرچند از نظر تراکم جمعيتي و فشردگي مناسب است، کيفيت شبکة پيادهروي و دوچرخهسواري آن با شرايط مطلوب فاصلة زيادي دارد. روش مورد استفاده در اين مطالعه پس از بوميسازي جزئيات سنجههاي ارزيابي، براي ساير محلات شهري در ايران نيز ميتواند استفاده شود.
(230.7 کیلوبایت) دانلود مقالهمشخصات مقاله
بهزادفر، مصطفي و مريم ذبيحي. «راهنماي برنامهسازي حوزههاي شهري در چارچوب توسعة مبتني برحملونقل عمومي»، در فصلنامة علميـ پژوهشي باغ نظر، ش 18 (پاييز 1390)، ص 39-50.
رفيعيان، مجتبي و حديثه عسگري تفرشي و اسفنديار صديقي. «کاربرد رويکرد توسعة حملونقلمحور (TOD) در برنامهريزي کاربري زمينهاي شهري نمونة مطالعه: ايستگاه متروي صادقيه»، در فصلنامة مدرس علوم انساني (برنامهريزي و آمايش فضا)، ش 68 (پاييز 1389)، ص 296-312.
گروه مهندسان مشاور سراوند، طرح تفصيلي منطقة 2 شهرداري تهران، 1382.
مرکزآمار ايران، سالنامة آماري کشور، 1395.
معيني، سيدمهدي. شهرهاي پيادهمدار، تهران: آذرخش، 1394.
Bossard, Earl G., et al, “Envisioning Neighborhoods with Transit-oriented Development Potential”, Mineta Transportation Institute, 2002.
Bertolini, Luca. “Spatial development patterns and public transport: the application of an analytical model in the Netherlands”, in Planning Practice and Research, 14(2) (1999), pp. 199-210.
Bureau, U.S. Census, “2010 Population Census”, Available at: https://www.census.gov/newsroom/press-releases/2015/cb15-89.html, Accessed Jun 11 (2017).
Calthorpe, Peter. The Next American Metropolis: Ecology, Community, and the American Dream, Princeton architectural press, 1993.
Cervero, Robert & Danielle Dai. “BRT TOD: Leveraging Transit Oriented Development with Bus Rapid Transit Investments”, in Transport Policy, 36 (2014), pp. 127-138.
Cervero, Robert & Kara Kockelman. “Travel Demand and the 3Ds: Density, Diversity, and Design”, in Transportation Research Part D: Transport and Environment, 2(3) (1997), pp. 199-219.
Connections, Valley. “Model Transit-Oriented District Overlay Zoning Ordinance, Prepared for Valley Connections, Valley, Community Design and Architecture”, in Inc, Ch (2001), pp. 7-8.
CANPZD. “Transit Oriented Development (TOD) Guidebook”, in City of Austin Neighborhood Planning and Zoning Department, Austin: Metropolitan Council, 2006.
Council, US Green Building. “LEED for Neighborhood Development”, in A Prescription for Green Healthy Communities, Available at: http://www. greenhomeguide. org/living green/led_for_neighborhood_ development. Html, Accessed March 15 (2009).
Chatman, Daniel G. “Does TOD Need the T? Auto Use, Residential Sorting, and Access to Rail”, in Transportation Research Board 92nd Annual Meeting, No. 13-5164, 2013.
Ewing, Reid & Susan Handy. “Measuring the Unmeasurable: Urban Design Qualities Related to Walkability”. in Journal of Urban design, 14(1) (2009), pp. 65-84.
Sung, Hyungun & Ju-Taek Oh. “Transit-oriented Development in a High-density City: Identifying its Association with Transit Ridership in Seoul, Korea”, in Cities, 28(1) (2011), pp. 70-82.
Institute for Transportation & Development Policy. “TOD Standard Version 2.1”, New York, NY, 2014.
Modarres, Ali. “Evaluating Employer-based Transportation Demand Management Programs”, in Transportation Research Part A: Policy and Practice, 27(4) (1993), pp. 291-297.
Glendening, Parris N. “Maryland’s Smart Growth Initiative: The Next Steps”, in Fordham Urb. LJ, 29 (2001), p. 1493.
Schlossberg, Marc & Nathaniel Brown. “Comparing Transit-oriented Development Sites by Walkability Indicators”, in Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board, 1887 (2004), pp. 34-42.
مسابقات
جوایز
نشریات