بازشناسى توانايى «احساس» براى خلق يک معمارى زنده با استناد به آراى كريستوفر الكساندر
برانگيخته شدن احساس مقوله اى است كه در دامنة وقايع روزانة هر فرد به چشم می خورد. حالتى كه در تجربه بسيار ساده، اما در بيان با محدوديتهايى روبه رو است. همه می دانيم كه دنياى امروز، احساس و برانگيخته شدن آن را مقوله اى متناظر با جنبه هاى كيفى امور می پندارد و نتايج حاصل از آن را نسبى تلقى میكند و از اين رو بررسى جامع يك چيز را به تحليل هاى كمى آن محدود می كند. در اين ميان بی شك پاسخ نگاه كميت گراى معاصر به اين سؤال كه «آيا میتوان تحريك احساس را معيارى قابل اعتماد براى سنجش كارايى همه جانبة يك چيز تلقى كرد؟» ، منفى است. به همين دليل نگارندگان مقالة پيش روى سعى دارند تا با ردّ اين تفكر نادرست (با استناد به آراى الكساندر)، احساس را به مثابه ابزارى قدرتمند معرفى كنند؛ آنچه كه در صورت بازشناسى صحيح، منجر به قضاو ت هاى قطعى، عينى، و دقيق (با معيار احساس) خواهد شد. بدون ترديد اين تعريف متفاوت از احساس نيازمند اثبات، آن هم به شيو ه اى منطقى، براى جهان كنونى است. براى اين منظور محوريت مقاله بر جستجوى چگونگى سازوكار احساس، براى فراهم كردن زمينة اين اثبات، استوار می شود. در اين روند (اثبات منطقى) فهم سير متراتب چگونگى تحريك احساس، چنان پيش می رود كه درنهايت منجر به تغيير جهان بينى كنونى ما می شود و پذيرش آن را ضرورى می نمايد. بديهى است كه اين مسير به هم پيوسته از تحريك احساس تا تغيير جهان بينى مقوله اى است كه نيازمند رمزگشايى دقيق ترى براى مقبوليت معاصر است. كريستوفر الكساندر از معدود افرادى است كه توانسته به ترسيماتى دقيق از اين موضوع پيچيده نايل آيد. او با آشكارسازى روابط پنهان در هنگام تحريك عميق احساس، نه تنها موفق به معرفى آن شده، بلكه درهاى ممنوعة بسيارى را نيز براى ما باز كرده و تا تغيير نگاه كنونى ما نسبت به جهان پيش رفته است. با اين اوصاف، در اين مقاله كوشش می شود تا با طرح چهار سؤال كليدى در حيطة احساس و پاسخ متناظر به آ نها، از گنجينة انديشة الكساندر، زمينة درك هرچه آسا نتر اهميت احساس و مسائل پشت پردة آن فراهم گردد. ضمناً انتهاى هر بخش از پژوهش نيز با ابياتى ختم گرديده تا براى خواننده علاوه بر رديابى رد پاى انديشة الكساندر در زمينة فرهنگى خويش، فرصت تأمل بيشترى براى بازگشت و بهره گيرى از آ نها فراهم آيد.
(5.5 مگابایت) دانلود مقالهمشخصات مقاله
الكساندر، كريستوفر. معمارى و راز جاودانگى: راه ب ىزمان ساختن، ترجمة
. مهرداد قيّومى بيدهندى، تهران: انتشارات دانشگاه شهيد بهشتى، 1381
. پاكزاد، جهانشاه. سير انديش هها در شهر سازى ( 3)، تهران: انتشارات سعيدى، 1388
حافظ شيرازى، خواجه شمس الدين محمد. ديوان حافظ، تصحيح محمد
. قزوينى و قاسم غنى، تهران: نگار، 1386
عبدالحكيم، خليفه. عرفان مولوى. ترجمة احمد محمدى و احمد ميرعلايى،
. تهران: انتشارات علمى و فرهنگى، 1383
گنون، رنه. سيطرة كميت و علايم آخرالزمان، ترجمة عليمحمد كاردان،
. تهران: مركز نشر دانشگاهى، 1365
ميرزا حسن اصفهانى. تفسيرصف ىعل ىشاه، همراه با ترجمة قرآن كريم
مهدى الهى قمش هاى، تصحيح و تحقيق حامد ناجى اصفهانى. اصفهان:
. كانون پژوهش، 1383
ت 11 . روند متراتب و هوشمندانة
الكساندر از تحريك احساس تا
تغيير جهان بينى، مأخذ: نگارندگان
(مدل داخل شكل يك جمع بندى
كاربردى و عملياتى براى خلق
زندة يك اثر معمارى است كه بر
اساس مباحث مطرح شده در مقاله
ترسيم گرديده است).
نادرنژاد، امين و مهسا رحمانى. مفاهيم معمارى خوب از ديدگاه كريستوفر
. الكساندر، پايان نامة كارشناسى ارشد، تهران: دانشگاه شهيد بهشتى، 1390
نصر، سيد حسين. انسان و طبيعت، ترجمة عبدالرحيم گواهى. تهران: دفتر
. نشر فرهنگ اسلامى، 1379
Alexander, Christopher. The Nature Of Order, vol 1, Berkeley-
California: The Center for Environmental Structure, 2003.
________ . The Nature Of Order, vol 4, Center for
Environmental Structure, 2003.
________ . New Concepts In Complexity Theory, Arising
From Studies In The Field Of Architecture, May 2003.
مسابقات
جوایز
نشریات