زبان الگو و روانشناسى شناختى

گزارش خطا
نویسنده : حمیدرضا شریف، فاطمه محمدعلى نژاد
محل انتشار : نشریه صفه 56
نوع مقاله : علمی - پژوهشی
زبان : فارسی
دوره : 22
شماره : 56
زمان انتشار : بهار 1391

با بررسى دنياى پيرامونى، قاعده مندى خاصى در نظام پيچيدة طبيعت و ذهن انسان ها ديده مى شود، كه براى برقرارى نظم و تعادل در زندگى ضرورى است. از اين رو تصميم گيرى در شرايط متفاوت ملزم به ساده كردن پيچيدگى ها از لحاظ ذهنى و يافتن نوعى قاعده مندى در نظم و بى نظمى است تا از اين طريق الگوهايى را شناسايى و به خاطر بسپارند، الگوهايى كه كشف آگاهانة الگوهاى طراحى را درپى دارد. كريستوفر الكساندر اولين بار با مطرح كردن نظرية"زبان الگو"گامى مؤثر در اين زمينه برداشت، اما امروزه، على رغم طرح الگوهاى متعددى بر مبناى شناخت شهودى الكساندر، هنوز برخى انديشمندان به اين مبحث معمارى توجهى نكرده اند. اين مقاله تلاشى است، براى يافتن چهارچوب علمى، به منظور تعريف زبان الگو، به تعبيرى تعريف ساختارى منسجم از تركيب الگوها و مطابقت آن با ذهن و معانى ادراك شده. از اين رو نظريات حوزة روا نشناسى شناختى مبناى مناسبى براى اين تحقيق در نظر گرفته شده است نتايج بررسى هاى انجام شده، اين مطلب را نشان مى دهد كه، نظرية زبان الگو با نظريه هاى طرح واره شناختى قرابت بسيارى دارد و طرح واره را مى توان بازنماى ذهنى الگوها و تركيب آن ها در مقياس هاى مختلف دانست.

(200.7 کیلوبایت) دانلود مقاله  

مشخصات مقاله

مراجع :

الكساندر، كريستوفر و ديگران. طرح جامع دانشگاه اورگون، ترجمة شركت ايران آرك، تهران: واحد تحقيقات و ترجمة مجتمع مهندسين مشاور ايران آرك، 1365.

الكساندر، كريستوفر. زبان الگو: شهرها، ترجمة رضا كربلايى نورى، تهران: مركز مطالعاتى و تحقيقاتى شهرسازى و معمارى، 1387.

-------------. معمارى و راز جاودانگى: راه بى زمان ساختن، ترجمة مهرداد قيّومى بيدهندى، ويراست دوم، تهران: دانشگاه شهيد بهشتى، 1386.

بل، سايمون. منظر الگو ، ادراك و فرايند، ترجمة بهناز امين زاده، تهران:دانشگاه تهران، 1382.

پيرفون، مايس. نگاهى به مبانى معمارى از فرم تا مكان همراه با تحليل و قياس با مبانى معمارى ايران، ترجمه و تعليق سيمون آيوازيان، تهران: دانشگاه تهران، 1383.

حبيب، فرح. تحليل شكل شهر، (معنا و معيار)، پايان نامة دكتراى شهرسازى استاد راهنما: سيد حسين بحرينى. تهران: دانشگاه تهران، دانشكدة هنرهاى زيبا، 1380.

حبيبى، سيدمحسن. « چگونگى الگوپذيرى و تجديد سازمان استخوان بندى محله »، در نشريه هنرهاى زيبا. ش 13 (بهار 1382 )، ص 32-39.

خرازى، على نقى و رمضان دولتى. راهنماى روا نشناختى و علم شناخت، تهران: نشر نى، 1375.

دوبونو، ادوارد. سلسله در سهاى تفكر، ترجمة مرجان فرجى، تهران: جوانة رشد، 1384.

زرين مهر، سعيد. از دياگرام تا الگو، شفا فسازى و تجربة سير تكوين الگوها در آثار كريستوفر الكساندر، پايان نامة كارشناسى ارشد معمارى. استادان راهنما: محمود رازجويان و محمدرضا نقصان محمدى. يزد: دانشگاه يزد، دانشكدة معمارى و شهرسازى، 1383.

سولسو، رابرت ال. روانشناسى شناختى، ترجمة فرهاد ماهر، ويرايش 2. تهران: رشد، 1381.

سيف، على اكبر. روا نشناسى پرورشى (روا نشناسى يادگيرى و آموزش)، ويرايش 5، تهران: آگاه، 1384.

شعبانى، حسن. مهار تهاى آموزشى و پرورشى (رو شها و فنون تدريس)، چاپ دوم، تهران: سمت، 1372.

كوهن، توماس اس. ساختار انقلا بهاى علمى، پيشگفتار و برگردان عباس طاهرى، تهران: قصه، 1384.

لنگ، جان. آفرينش نظرية معمارى: نقش علوم رفتارى در طراحى محيط.ترجمة عليرضا عينى فر. تهران: دانشگاه تهران، 1381.

مهاجرانى، ناهيد و شيوا قمی، « رويكردى تحليلى بر نظريه هاى طراحى كريستوفر الكساندر » ، در نشريه هويت شهر، ش 2، (بهار و تابستان 1387) ص 42-56

هرگنهان، بى.آر. و ميتو اچ. السون. مقدم هاى بر نظري ههاى يادگيرى، ترجمة على اكبر سيف، ويرايش 5، تهران: دوران، 1379__

هوور، ريچاردز. روانشناسى تحليل اطلاعات، ترجمة جواد علاقبند راد، تهران: وزارت امور خارجه، 1380.

Alexander, Ch. & S. Ishikawa & M. Silverstein & M. Jacobson & I. Fiksdahl_ King & S. Angel. A pattern language. Oxford, UK: Oxford University Press, 1977.

Alexander, Ch. & M. Silverstein & S. Angel & S. Ishikawa & D. Abrams. The Oregon experiment. Oxford, UK: Oxford University Press, 1975.

Alexander, Ch. The timeless way of building.Oxford, UK: Oxford University Press, 1979.

Astrachan, O. & G. Berry & L. Cox & G. Mitchener. ”Design Patterns: An Essential Component of CS Curricula”, in ACM SIGSCE Bulletin, 30(1) (1998), pp. 153–160.

Beck, K. & J. O. Coplien & R. Crocker & L. Dominick & G. Meszaros & F. Paulisch, et al. ”Industrial Experience with Design Patterns”, in Proceedings of the 18th International Conference on Software Engineering (ICSE 18). IEEE Computer Society (1996), pp. 103–114.

Bieler, R.F. & J. Snowman. Psychology Applied to Teaching, (7th ed.). Houghton Mifflin, 1993.

Bigge, M.L. & P.J. Moor. The Process of Learning 3rd ed., New York: Prentice Hall, 1993.

Borchers, J. A Pattern Approach to Interaction Design, Chichester, UK: Wiley, 2001a.

________ . “A Pattern Approach to Interaction Design“, in AI & Society, no. 15 (2001b), pp. 359- 376.

Cline, M.P. “The Pros and Cons of Adopting and Applying Design Patterns in the Real World”, in Communications of the ACM, 39(10) (1996), pp. 47- 49.

Coad, P. “Object- Oriented Patterns”, in Communications of the ACM, 35(9) (1992), pp. 152-159.

Coplien, J.O. and D. Schmidt (ed.). Pattern Languages of Program Design, Addison-Wesley, Reading, Massachusetts, 1995.

Dearden, Andy and Janet Finlay. “Pattern Languages in HCI: A Critical Review”, in Human- Computer Interaction, (2006) 21: 1, 49-102.

Dembo, M.H. Applying Educational Psychology, 5th ed., New York: Longman, 1994.

Denning, P. & P. Dargan. “Action Centred Design“, In T. Winograd (ed.), bringing design to software, New York: ACM Press, 1996, pp. 105- 120.

Gabriel R. Patterns of Software: Tales from the Software Community, Oxford, UK: Oxford University Press, 1996.

Gamma, E. & R. Helm & R. Johnson & J. Vlissides. Design patterns: Elements of Reusable Object- Oriented Software, Reading, MA: Addison_ Wesley, 1995.

Goertzel, B. “The Structure of Intelligence_ A New Mathematical Model of Mind”, in Paper Version published by Springer-Verlag, from http://www.apfn.net/Structure- Intelligence.pdf, 1993.

Jonson, George, In the Place of Memory: How We build the World Our Heads, Vintage books,p.XI, 1992.

Johnson, R. & W. Cunningham. “Introduction”, in J. Coplien & D. Schmidt (eds.), Pattern languages of program design. Reading, MA: Addison-Wesley, 1995.

Kohls, C. & K. Scheiter. “The Relation Between Design Patterns and Schema Theory”, in Proceedings of the 15th Pattern Languages of Programs Conference, October 2008, pp. 18 – 20.

Le Pechoux, B. A Pattern Language Describing Apparel Design Creativity, Thesis for the Degree of Doctor of Philosophy, Faculty of North Carolina State University, 2000.

Lea, D. “Christopher Alexander: An Introduction for Object- Oriented Designers”, in Software Engineering Notes, 19(1) (1994), pp. 39- 46.

Lefrancois, G.R. Psychology for Teaching, 9th ed., Wadsworth: International edition, 1997.

Loftus, G.R. & E.F. Loftus. Human Memory: the Processing of Information, Hillsdale, nj: Erlbaum, 1976,

Mandler, G. Reperesantation and Recall in Infancy, in M.Moscovith (ed.), Infant Memory. New York: Plenum Press, 1984.

Rumelhart, D.E., & D.A. Norman. ”Accretion, Tuning, and Restructuring: Three Models of Learning“, in J.W. Cotton, and R. Klatzky (eds.), Semantic Factors in Cognition, Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, 1978

مسابقات

جوایز

نشریات

منابع اینترنتی :

http://sofeh.sbu.ac.ir/