مساجد معاصر و احياى هويت قدسى

گزارش خطا
نویسنده : روح الله مجتهدزاده، زهرا نام آور
محل انتشار : نشریه صفه 55
نوع مقاله : علمی - پژوهشی
زبان : فارسی
دوره : 21
شماره : 55
زمان انتشار : زمستان 1390

مسجد از دیرباز در معماری اسلامی نقش قابل توجهی ایفا کرده است. به گونه ای که میتوان آنرا عصاره و چکیده معماری هر نقطه از جهان اسلام دانست. چنین نقشی فقط از این امر ناشی نمی شود که مساجد بیوت ا.. یا خانه های خدا ی مسلمانان است؛ بلکه به همان میزان از جایگاه اجتماعی و سیاسی مسجد در جوامع اسلامی و نقش آن در تکوین حیات اجتماعی مسلمانان نیز نشأت میگیرد.

با این وصف دیرگاهی است که معماری مسجد خاصه در ایران- که همواره شکوهمندترین نمونه های مساجد جهان اسلام در آن برپا شده است- دچار بحران و نقیصه های جدی است. این وضعیت که امروزه هویت مسجد را تا حد بنایی گنبد دار آکنده از ناراستی های شکلی و تنگناهای فضایی فروکاسته تمام گروه های اجتماعی درگیر با مسجد از جمله نمازگزاران و هیئت امنا تا معماران و طراحان شهری را به واکنش واداشته اشت. در بسیاری از این واکنشها احیای هویت مسجد تابعی از تقویت جایگاه اجتماعی آن فرض شده است. چنین انگاره ای خصوصا با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران قوت روز افزون یافت زیرا همواره از مساجد به عنوان پایگاههای شکل گیری انقلاب یاد شده است. طراحی مصلی ها و مساجد بزرگ مقیاس با چندین عملکرد را می توان از پیامدهای رویکرد اجتماعی به مساجد دانست.اما این رویکرد به دلایلی نتوانسته است معضلات هویتی مساجد از جمله نابسامانی کالبدی و معماری آن را سامان دهد. در این مقاله بر آن هستیم تا بدون نفی یا اثبات رویکرد فوق یکی از دلایل ناکامی آنرا که به زعم نویسندگان مینواند اصلی ترین علت نیز باشد بررسی کنیم.برای این منظور به جای پایگاه اجتماعی جایگاه امر قدسی در مساجد که پایگاه اجتماعی نیز خود تابعی از ان است بررسی شده و کیفیت نمود این امر در مساجد معاصر کاویده شده است بر این اساس ابتدا با بررسی مفهوم امر قدسی در هنر اسلامی به نحوه تجلی آن در مساجد و زندگانی مردم جوامع سنتی پرداخته شده و سپس بررسی تغییرات و تحولات درک این مفهوم در جامعه امروز نظر خود را درباره چگونگی امکان نمود برجسته تر از ان در مساجد امروز بیان کرده ایم. این تحلیل از رهگذر بررسی سه نمونه از مساجد معاصر که نمونه هایی موفق محسوب میشوند ارائه و تکمیل شده است.

(603.7 کیلوبایت) دانلود مقاله  

مشخصات مقاله

مراجع :

الياده، ميرچا. مقدس و نامقدس. ترجمة نصرالله زنگويى. تهران: سروش، 1376.

رساله در تاريخ اديان. ترجمة جلال ستارى. چ 3. تهران: سروش،1385.

بوركهات، تيتوس. هنر اسلامى: زبان و بيان. ترجمة مسعود رج بنيا. تهران: سروش، 1365.

بوركهارت، تيتوس. هنر مقدس (اصول و رو شها) .ترجمة جلال ستارى.چ 2. تهران: سروش، 1376.

رحمتى، انشاءالله. هنر و معنويت (مجموعه مقالاتى در زمينه حكمت هنر).چ 1. تهران: فرهنگستان هنر، پاييز 1383.

شايگان، داريوش. زير آسمانهاى جهان (گفتگو با رامين جهانبگلو). ترجمة ناز ى عظيما. چ 3. تهران: نشر و پژوهش فرزان روز، 1376.

السعيد، عصام و عايشه پارمان. نقش هاى هندسى در هنر اسلامى. ترجمة مسعود رجب نيا. تهران: سروش، 1377.

شيمل، آنه مارى. تبيين آيات خداوند (نگاه پديدارشناسانه به اسلام). ترجمة عبدالرحيم گواهى. تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامى، 1377.

نصر، سيدحسين. علم و تمدن در اسلام. ترجمة احمد آرام. تهران: نشر انديشه، 1350.

نصر، سيدحسين. معرفت و امر قدسى. ترجمة فرهاد حاجى ميرزايى. چ 2 تهران: نشر و پژوهش فرزان روز، 1383.

نوبهار، رحيم. « معمارى مسجد از ديدگاه متون دينى». در معمارى مسجد؛ گذشته، حال، آينده . (مجموعة مقالات نخستين همايش معمارى مسجد:اصفهان، 1376 ) چ 1. جلد دوم. تهران: دانشگا ه هنر، 1378. ص. 241-286.

www.archnet.org/library/documents/one-document.jsp?document_id=6046

مسابقات

جوایز

نشریات

منابع اینترنتی :

http://sofeh.sbu.ac.ir/