مقدمه ای بر فرایند مدل سازی مجازی یک اثر ساسانی نیایشگاه بندیان، درگز

گزارش خطا
نویسنده : کمال الدین نیکنامی، زهرا میراشه، مریم رمضانی
محل انتشار : نشریه صفه 53
نوع مقاله : علمی - پژوهشی
زبان : فارسی
دوره : 21
شماره : 53
زمان انتشار : تابستان 1390

انديشۀ واقعي «مدل مجازی» باستان شناختي و ورود آن به حيطۀ مطالعات اين رشته، با رواج روزافزون رایانه و استفادۀ گسترده از آن آغاز شده است. واقع گرایی «مدل مجازي» در ارتباط و وابستگي مستقيم با كيفيت و كميت هاي موجود داده هاي باستان شناختي است. تجسم واقعيت یا واقعیت مجازی نه تنها چهارچوبی روش شناختي براي به كار گيري تكنيكهاي گوناگون تجسمي دارد، بلكه به دنبال آن، تلاش وسيعي نيز براي يافتن معاني صحيح و چگونگي ايجاد رابطه بين سيستم هاي واقعي و مجازي صورت می پذيرد. نتيجۀ نهايي این رابطه تنها توليد يك تصوير انفعالي از واقعيت نيست، بلكه ايجاد مدل مجازي فعالي است، و به صورت واقعي باستان شناسان را در انجام تحقيقات، بازسازي، و تحليلهاي باستان شناختي ياري ميكند. رويكرد بازسازي مجازي ترسيم كميت انتزاعي هر دادۀ باستا نشناختي است، به صورت نمايش گرافيكي(نمايش هندسي فضايي) و يا نمايش عددي كلان از انديشه هاي علمي و نتايج حاصله از آن، كه درك پيچيدگ يهاي آن را آسانتر مي كند. نكتۀ مهم اين است كه بازسازي مجازيْ تكنيك سادۀ نمايشي نيست،تشريحي است و اين توانايي از تركيب روش تجسمي با ابزار بلكه ابزاری كاملا مديريت و هدايت داده هاي باستان شناختي حاصل ميشود. داده های عملیاتی این تحقیق از کاو شهای باستان شناسیِ کیی از مهم ترین آثار دورۀ ساسانی (نیایشگاه بندیان) از درگز خراسان رضوی به دست آمده است، که به طور مکرر انتشار می یابد.

(475.0 کیلوبایت) دانلود مقاله  

مشخصات مقاله

مراجع :

ترومپلمن، لئو. « قبور و آ یین تدفین در دورۀ ساسانی »، ترجمۀ مولود شادکام، مجلۀ باستان شناسی و تاریخ، ش 15 ) ۱۳۷۳ (، ص29-37 .

رهبر، مهدی. « کاوش های باستان شناسی بندیان درگز »، گزارش های باستانشناسی، ش 1 ) ۱۳۷۶ (، ص 9-32 .

---------. « معرفی آدریان )نیایشگاه( مکشوفۀ دورۀ ساسانی در بندیان درگز و بررسی مشکلات معماری این بنا »، در باقر آیت الله زاده شیرازی، مجموعه مقالات دومین کنگره تاریخ معماری و شهرسازی ایران، ج ۲، ۱۳۷۸ ، ص 315-341.

مرادی، زهرا. حفاظت و مرمت آثار و تز یینات گچی نیایشگاه بندیان، پایان نامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه هنر اصفهان، ۱۳۷۶ .

هرمان، جورجینا. تجدید حیات هنر و تمدن در ایران باستان، ترجمۀ م.وحدتی، تهران: مرکز نشر دانشگاهی، ۱۳۷۳ .

هوف، دیتریش 1366.«فیروزآباد »، ترجمۀ کرامت الله افسر، در: محمدیوسف یکانی )و...(، شهرهای ایران، ج ۲، تهران: جهاد دانشگاهی،1366. ص 75- 117

Barcelo, J. A. «Visualizing What Might Be: An Introduction to Virtual Reality Techniques in Archaeology», in J. A.

Barcelo & M. Forte & D. Sander (eds.), Virtual Reality in Archaeology. BAR int, 2000 Series 843, pp. 9- 35.

Bloomenthal J. & C. Bajaj & J. Blinn & M. P. Cani-Gascauel & B. Wyvill & G. Wyvill, Introduction to Implicit Surfaces, San Francisco, CA, USA: Morgan Kaufmann Pub, 1997.

Buzzanca, G. and E. Giorgi, «Come Usare AutoCad e Vivere Ugualmente Felici (L’Ennesimo Sistema per la Raccolta dei Dati Storico-Conservativi)», Archeologia e Calcolatori, 1996, v. 7 (1996), pp. 907- 916.

Cipolla R. & G. Fletcher & P. Giblin. «Surface Geometry from Cusps of Apparent Contours», in Proceedings of International Conference on Computer Vision (ICCV’95)’, IEEE

Computer Society Press, 1995, pp. 858–863. Drap, P. Hartmann-Virnich A & P. Grussenmeyer . «Photogrammetric Ston by Stone Survey and Archaeological Knowledge. An Application on the Romanesque Priory Church Norte Dame D’ Aleyrac (Province, France)». in F. Niccolucci (ed.), Proceedings of the VAST Euroconference, Arezzo, November 2000, 154-166.

Forte, M. and R. Beltrami. «A Proposito di Virtual Archaeology: Disordini, Interazioni Cognitive e Virtualita, Atti del I Workshop Nazionale di Archaeologia Caoputazionale- Napoli-Firenze 1999», Archeologia e Calcolatori11, 2000, pp. 273- 300.

Forte, M. & S. Tilia & A. Bizzarro & A. Tillia. «3D Visual Information and GIS Technology for Documentation of Paintings in the M Sepulcher in the Vatican Necropolis», in Z. Stancic and T. Veljanovski (eds.), Computing Archaeology for Understanding the Past. Oxford, CAA 2000, 2001, pp. 25- 31.

Gillings, M. «Engaging Place: a Framework for the Integration and Realization of Virtual-Reality Approaches in Archaeology», in Archaeology in the Age of Internet. CAA 97. BAR Int. Series 750, 1999, pp. 247- 254.

Goodrick. G. and M. Gillings. «Constructs, Simulations and Hyperreal World: the Role of Virtual Reality (VR) in Archaeological Research», in G. Lock and K. Brown (eds.), On the Archaeological Computing. Oxford, 2000, pp. 41- 58.

Leymarie F., M. D. Levine. «Simulating the Grassfire Transform using an Active Contour Model», IEEE Trans. On Pattern Analysis and Machine Intelligence, v. 14 (1992), pp. 56- 75.

Leymarie, F. F. «Thoughts on Shape, in Visual Thought: The Depictive», in L. Albertazzi, (ed.), Space of the Mind. v. 67 of Advances in Consciousness Research series, Amsterdam: John Benjamins, 2006, pp. 303- 350.

Leymarie F. F. & B. B. Kimia. «Discrete 3D Wave Propagation for Computing Morphological Operations from Surface Patches and Unorganized Points», in J Goutsias & L Vincent & D. Bloomberg (eds.), Math. Morphology and its Applications to Image and Signal Processing of Computational Imaging and Vision, CA, USA: Kluwer Academic Palo Alto, v. 18 (2000), pp. 351– 360.

Leymarie F. F. & D. B. Cooper & M. S. Joukowsky, & B. B. Kimia & D. H. Laidlaw & D. Mumford & E. L. Vote. «The SHAPE Lab, - New Technology and Software for Archaeologists», in Computing Archaeology for Understanding the Past (CAA 2000), BAR International Series 931, Oxford, UK: Archaeopress, 2001, pp. 79-89.

Leymarie, F. F. & B. B. Kimia & P. J. Giblin. «Towards Surface Regularization via Medial Axis Transitions», in 17th International Conference on Pattern Recognition (ICPR›04), vol. 3, Cambridge, U.K., August 2004, pp. 123- 126.

Naeve, A & J. O. Eklundh. «Representing Generalized Cylinders, Proceedings of the First Europe-China Workshop on Geometrical Modeling and Invariants for Computer Vision», in Xi›an, China, (April 27-29 1995), pp. 63-70.

Rahbar, M. «Decouvertedun Monument de Poque Sassanide d’ Bandian, Dargaz (Nord Khorasan), Fouilles 1994 et 1995», Studia Iranica 27, 1998, pp. 215- 260.

Reilly, R. «Towards a virtual archaeology», in K. Lockyear and S. Rahtz (eds.), Computer Application in Archaeology. Oxford: BAR Int. Series 565, 1990, pp. 133-139.

Steckner C. «Form and Fabric, the Real and the Virtual: Roman Economy-Relategeometrical Mass Constraints in Dressel›s Table of Amphora Forms»,In J.A. Barcelo, M.Forte and D.H.Sanders, (eds.), Virtual Reality in Archaeology, BAR International Series 843 Oxford, (2000), pp. 121–12

مسابقات

جوایز

نشریات

منابع اینترنتی :

http://sofeh.sbu.ac.ir/