بررسی اقدامات مرمت شهری در بخشی از بافت تاريخی تهران (كوچه مروی)

گزارش خطا
نویسنده : سمیه فدائی نژاد
محل انتشار : نشریه صفه 45
نوع مقاله : علمی - پژوهشی
زبان : فارسی
دوره : 16
شماره : 45
زمان انتشار : پاییز، زمستان 1386

 مهم ترین مشکلات و محدودیت های گذر مروی کدام است؟
 آیا اقدامات بهسازی انجام گرفته در گذر مروی چاره مناسب برای رفع مشکلات اصلی بوده است؟
 مناسب ترین و کامل ترین روش مداخله در گذر مروی چیست؟
 کوچه مروی بخشی از محله عودلاجان، یکی از محلات پنجگانه تهران قدیم در زمان باروی اول صفوی است. موقعیت مکانی کوچه مروی در مرکز تاریخی تهران و محدوده طرح ویژه به وسعت حدود 13 هکتار است که در حال حاضر جزئی از منطقه 12 شهرداری تهران محسوب می شود.
 کوچه مروی، بخشی از حلقه پیونده دهنده بازار و محله تاریخی عودلاجان، به علت نزدیکی به مجموعه کاخ های ارگ سلطنتی، بنای شاخص شمس العماره و سر در باب عالی از دیرباز مورد توجه قرار داشته است.
 در مقاله حاضر ضمن شناسایی کلی گذر مروی و بیان عمده ترین کالبدی انجام شده در گذر از دوره قاجار تا به امروز (بر اساس مهم ترین نقشه ها)، به بررسی مشکلات و امکانات موجود در گذر و ارایه راه حل های کوتاه مدت، میان مدت، بلند مدت و سپس بیان اهداف اصلی بر اساس آن ها در قالب جداول سوات (SWOT) می پردازیم و در ادامه اقدامات مرمتی انجام گرفته در قالب طرح بهسازی گذر مروی را با اجرای شرکت مسکن سازان مرکزی و نظارت مهندسان مشاور باوند نقد و بررسی می کنیم و در انتها سعی می کنیم با توجه به بررسی های شهری انجام گرفته در محدوده و مداخلات پیشنهادی برای مرمت شهری گذر را، با در نظر داشتن حفظ و تداوم خاطره های جمعی که روزگاری در این گذر اتفاق افتاده است، ارایه دهیم.

مسابقات

جوایز

نشریات

منابع اینترنتی :

https://www.sid.ir/fa/journal/index.aspx